Hoe jouw voedingspatroon duurzamer maken?

Heb jij al goede voornemens voor dit jaar? Mijn goed voornemen is om meer duurzaam te gaan leven. Hierbij probeer ik ook te kijken hoe ik dit kan toepassen in mijn voedingspatroon. Vraag je je ook af hoe je jouw voedingspatroon duurzamer kan maken? Deze tips vormen alvast een basis om mee aan de slag te gaan!

  1. Eet meer plantaardig en minder dierlijk
    Probeer als basis van je voedingspatroon voor plantaardige voedingsmiddelen te kiezen.
    • Vervang je vlees eens door peulvruchten of een vleesvervanger
    • Probeer eens een groentespread, hummus of enkele schijfjes fruit op je boterham
  2. Eet seizoensgebonden en lokaal
  3. Eet meer onbewerkte producten
    • Verse, onbewerkte producten (groenten, fruit, volle graanproducten, noten…) bevatten alle voedingsstoffen en vezels en dragen bij tot een volwaardige voeding.
  4. Vermijd voedselverspilling en overconsumptie
    • Probeer een restjesdag in te schakelen waar je alle restjes uit je koelkast verwerkt, dit kan bijvoorbeeld in een ovenschotel, een omelet, een soep…
  5. Vermijd overbodige verpakkingen
    • Met een herbruikbare drinkfles, brooddoos en enkele kleinere voorraaddoosjes kan je makkelijk je eten en drinken meenemen.
  6. Kies voor kraantjeswater
    • Dit zorgt dat grote hoeveelheden plastiekafval vermeden worden, het bespaart je daarbij ook een hoop gezeul met grote pakken uit de winkel.
    • Dit zorgt dat grote hoeveelheden plastiekafval vermeden worden, het bespaart je daarbij ook een hoop gezeul met grote pakken uit de winkel.